szkoła

A A A

W dniach 9-10 listopada 2008 roku członkowie koła turystycznego przy ZSEG w Tarnowie uczestniczyli w rajdzie Łomnica – Rytro pod opieką państwa Anny i Michała Smoleń oraz pana Józefa Parysa.

Mogłoby się wydawać, ze niedziela to dzień bez szkoły, nauki, lecz jeżeli spędza się czas z nauczycielami bywa rożnie...

 

W naszym przypadku odbyło się kilka ciekawych lekcji:

 
 

LEKCJA HISTORII:

 
 

Temat:Epoka średniowiecza – Etos rycerski (turnieje rycerskie).

 

 

 

Dwóch mężnych rycerzy dosiadło konie, a w ręku trzymali kopie. Stoczyli oni bardzo niebezpieczna bitwę. Szanse były wyrównane. Rycerze walczyli mężnie i wytrwale po mimo wielu upadków, które nieraz były bardzo bolesne. Żadnemu jednak przez myśl nie przeszło aby się poddać. W sumie nie ma co się dziwić, jaki mężczyzna w dodatku rycerz mogłoby narazić swoja dumę? Wynik pojedynku był trudny do zdefiniowania lecz zwyciężył oczywiście silniejszy...

 

Nie było by w tym nic dziwnego gdyby „koń” nie był piłką a „kopia” drążkiem do ćwiczeń korekcyjnych.

 

Dzięki tej lekcji mogliśmy poznać jedna z cech pana Parysa jaką jest waleczność.

 
 

TECHNOLOGIA GASTRONOMICZNA:

 
 

Temat: Kto pierwszy ten lepszy, czyli jak umyć naczynia?

 
 

Po tak wyczerpującym wysiłku, nie tylko rycerzy ale tez i kibiców należała się uczta oraz krotki odpoczynek, aby nabrać sił na dalsze zmagania z trudnościami.

 

Jak wiadomo po każdym posiłku należy zmyć po sobie naczynia o czym niektórzy nie wiedzieli. Nie ma co się im dziwić gdyż to była pierwsza lekcja z danej partii materiału. Po krótkim pokazie przez płeć piękną nawet i panowie nauczyli się tej tak prostej ale za to jak potrzebnej czynności życiowej pod nadzorem pana Parysa.

 

Owa lekcja z pewnością zaowocowała...

 
 

LEKCJA MATEMATYKI:

 
 

Temat:Logistyka, czyli zbiory oraz obliczanie i przenoszenie odcinków.

 

 

 

Temat brzmi skomplikowanie lecz gdy ma się do czynienia z umysłem ścisłym, w dodatku matematycznym to tylko pozory.

 

Uczniowie otrzymali następujące zadanie:

 
 

Na pewnej płaszczyźnie znajduje się figura przestrzenna bez górnej podstawy. Z prawej strony co 0,5 minuty docierają do niej nie posiadające kątów figury, natomiast z lewej co 1,5 minuty, mimo iż pokonują taką sama drogę. Po z sumowaniu czasu przenoszenie figur bezkarnych otrzymamy zbiór skończony. Oblicz jaki jest powód znacznej różnicy czasu miedzy prawą a lewą stroną.

 
 

Wielu uczniów próbowało się zmierzyć z tym zadaniem, ale okazało się zbyt trudne. Chociaż znalazło się kilka osób, które sobie z nim poradziły. Nawet nasz historyk zmierzył się z tym zadaniem. Był bliski jego rozwiązaniu, lecz czynniki zewnętrzne tj. „podmuch wiatru” przeszkodziły Mu w realizacji całego przedsięwzięcia.

 

Była to bardzo ciekawa i pasjonująca gra w „PCHEŁKI”.

 
 

LEKCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO:

 

 

 

Temat: Wycisk za wycisk.

 
 

Lekcja wf była rewanżem za męki, jakie uczniowie otrzymali od swoich przełożonych. Nauczyciele nie mieli żadnych szans szczególnie, gdy w naszej drużynie pojawił się niespodziewanie pan Michał.

 

Lekcja krotka, ale za to ile uczy 

 
 

LEKCJA GEOGRAFII:

 

 

 

Temat:Jak znaleźć drogę na mapie. Rozróżnianie kolorów – szlak turystyczny.

 
 

Na całą grupę była tylko jedna mapa, gdyż reszta osób zgłosiła nieprzygotowanie do lekcji. Konsekwencją tego był oczywiście konflikt. Jak wiadomo spór można rozstrzygnąć jedynie za pomocą kompromisu poprzedzonego negocjacjami. Uczniowie wykazali się bardzo dobrą znajomością materiału z tego przedmiotu mimo wcześniejszego zawiadomienia o nieprzygotowaniu. Zostali dopuszczeni do mapy na samym końcu stad też droga była długa, ciężka i męcząca. Nie dokonali by jednak tego gdyby nie mała inicjatywa pana Michała. Była to już ostatnia lekcja wiec po takiej katordze uczniowie mogli się spakować i czekać na dzwonek razem z nauczycielami w poczekalni na dworcu klejowym w Rytrze.

 
 

I wszyscy wrócili tam skąd przybyli...

 

 

 

Natalia Boguszewska 3 TH